Súčasťou regulačnej politiky na obdobie 2017-2020 v oblasti cenovej regulácie pri výrobe, distribúcií a dodávke pitnej vody verejným vodovodom a odvádzaní a čistení odpadovej vody verejnou kanalizáciou je zavedenie dvojzložkovej ceny. Návrh výpočtu dvojzložkovej ceny „vodného“ a „stočného“ je uvedený vo vykonávacom predpise Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 225/2016 Z.z., ktorý nadobudol platnosť od 1. 8. 2016. Tento predpis vyvolal búrlivú diskusiu medzi obyvateľmi Slovenska.
Negatívny postoj verejnosti vyplýva najmä z nepochopenia filozofie zavedenia dvojzložkovej ceny. Ide o spravodlivejší postup pri rozdelení nákladov medzi odberateľmi pitnej vody, producentami odpadovej vody. Hlavnou snahou predkladateľa bolo zosúladenie legislatívy s ostatnými sieťovými odvetviami ako je energetika a teplárenstvo. Pri odbere elektrickej energie, ako aj plynu, musí každý odberateľ platiť za pripojenie(elektrometer, plynomer) fixnú sadzbu bez ohľadu na to, či energiu odoberá alebo nie.
Pri dodávke pitnej vody sa doteraz platilo len za jej reálny odber. Ak ste odobrali za rok 0 m3, vaša faktúra bola 0 Eur. Pritom prevádzkovateľ verejného vodovodu mal náklady s prevádzkou a údržbou sietí, fakturáciou, odpočtom meradla, jeho pravidelnou výmenou, ciachovaním. Tieto náklady znášal prevádzkovateľ siete ako aj odberatelia, ktorí vodu reálne odoberali. Náklady na nulové odbery sa rozpočítavali na tých odberateľov, ktorí mali odber a boli zahrnuté v cene vodného a stočného.
Na ilustráciu uvádzame niekoľko príkladov.
Hygienické minimum na jednu osobu a deň predstavuje spotrebu 80 litrov vody denne. Ročný odber teda činí 29 200 litrov vody, čo je 29 m3. Uvedená vyhláška navrhuje fixnú zložku vo výške 10 m3, čo je hlboko pod hygienickým minimom spotreby vody. Takzvané „zdraženie“ sa týka len odberateľov, ktorí odoberú menej ako 10 m3 ročne. Keď zohľadníme aj menej rozvinuté regióny Slovenska, kde je reálna spotreba vody okolo 65 l/osobu/deň, ročná spotreba je 23 725 litrov, čo je 23,75 m3.
Takže dvojzložková cena sa netýka ani tohto odberateľa.
Otázka teda znie- koho sa týka zdraženie, ktorého sa všetci tak obávajú..?
Touto zmenou budú platiť viac len odberatelia, ktorí nehnuteľnosť využívajú len sezónne, alebo ju nevyužívajú vôbec. Zmena sa nedotkne bežných odberateľov. Nebude mať negatívny dopad na sociálne slabšie vrstvy, ktoré majú odbery blízke hygienickému minimu. Keď všetky tieto údaje premeníme na platbu v Eurách, dospejeme k uvedeným sumám. Pri najbežnejšej dimenzií vodomeru do DN 20 vyhláška uvádza fixnú platbu za 10 m3 ročne. V priemere cena za 1 m3 mesačne. Zhruba v tej istej výške sa pohybuje platba za odvedenie a čistenie odpadových vôd. Táto suma nie je likvidačná pre sociálne slabších odberateľov, ani pre tých, ktorí vlastnia viacero nehnuteľností, ale ich nevyužívajú.
Zavedením dvojzložkovej ceny sa celkové tržby vodárenských spoločností nezvýšia.
Ide len o spravodlivejšie rozdelenia ceny za dodávku pitnej vody a odvedenie a čistenie OV medzi zákazníkmi a zosúladenie legislatívy v rámci sieťových odvetví. Cena za dodávku pitnej vody a odvedenie čistenie OV sa môže zvýšiť na základe iných faktorov, ako sú napríklad investície prevádzkovateľov a vlastníkov verejných vodovodov a kanalizácií do výstavby a rozvoja sietí v predchádzajúcom období.