k navrhovanej novele Ústavy Slovenskej republiky (ústava) týkajúcej sa oddelenia funkcie predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky (súdna rada) a predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (najvyšší súd) a bezpečnostných previerok sudcov.
CR ZSS vychádzajúc z medzinárodných dokumentov: Odporúčanie Výboru ministrov Rady Európy č. CM/Rec (2010) 12 o sudcoch: nezávislosť, efektívnosť a zodpovednosť; Magna Carta sudcov a Stanovisko Poradnej rady Európskych sudcov č. 10(2007) – Súdna rada v službách spoločnosti:
- 1. Súhlasí so 17 členmi súdnej rady a navrhuje, aby 9 členov súdnej rady tvorili sudcovia volení sudcami, desiatym členom bol ex offo predseda najvyššieho súdu a zvyšných 7 členov volila Národná rada Slovenskej republiky kvalifikovanou väčšinou. Predseda súdnej rady by bol volený nadpolovičnou väčšinou všetkých členov súdnej rady z tej skupiny jej členov, ktorí boli zvolení sudcami. Zároveň navrhujeme, aby súdna rada mala právomoc určovať počty miest sudcov a súdneho personálu a rozhodujúcim spôsobom sa podieľala na tvorbe rozpočtu súdov.
(komentár – z vyššie citovaných dokumentov vyplýva, že perspektívni členovia súdnej rady, či už sudcovia alebo ne – sudcovia, nesmú byť aktívnymi politikmi, poslancami parlamentu, členmi vlády resp. štátnej správy. Ani prezident republiky, ak má určité výkonné právomoci, ani žiaden minister nemôže byť členom súdnej rady. Členovia ne – sudcovia nesmú byť menovaní vládou a pokiaľ sú volení parlamentom, nesmú byť poslancami parlamentu a musia byť zvolení kvalifikovanou väčšinou. Pri výbere predsedu je nevyhnutné zabezpečiť, aby predsedníctvo súdnej rady bolo zverené nestrannej osobe, ktorá nemá žiadne blízke vzťahy k politickým stranám. Preto v parlamentných systémoch, v ktorých prezident/hlava štátu má skôr formálne právomoci, tento môže zastávať funkciu predsedu súdnej rady, zatiaľ čo v ostatných systémoch musí byť predseda súdnej rady sudca, volený súdnou radou spomedzi svojich členov. Súdna rada musí mať právomoc rozhodovať o materiálno technickom, personálnom a finančnom zabezpečení súdov.
2. CR ZSS zásadne nesúhlasí s navrhovanými bezpečnostnými previerkami sudcov, ktoré nezrýchlia súdne konania, nepriblížia súdnu moc občanovi, ani neposilnia dôveru občanov v súdnu moc, nevyriešia preťaženosť súdov a absolútne neprispejú k zlepšeniu vymožiteľnosti práva. Navrhuje preto, aby sa takéto previerky robili len u uchádzačov o sudcovskú funkciu a kandidátov na sudcov ústavného súdu.
(komentár – v právnom štáte t. j. v štáte, v ktorom vládne právo a právna istota, je absolútne neprípustné, aby výkonná moc akýmkoľvek spôsobom zasahovala do už existujúceho sudcovského mandátu. V zmysle ústavy a medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná možno sudcu z funkcie odvolať len na základe právoplatného trestného alebo disciplinárneho rozsudku. Navrhované bezpečnostné previerky sú protiústavné pre ich retroaktivitu, nebezpečenstvo zneužitia, šikanózne zasahovanie do výkonu sudcovskej funkcie a nesú v sebe prvky policajného štátu, ktorým je štát, v ktorom výkonná moc nadobudne dominantné postavenie.