Z troch ingrediencií „varí“ česká spisovateľka, prekladateľka, novinárka, scenáristka, pôvodne molekulárna genetička Eva Hauserová – zo sci-fi, feminizmu a ekológie. Tak uviedol prvého hosťa stredajšieho (4. júla 2012) – tretieho – večera Mesiaca autorského čítania jeho moderátor Ján Gavura.
V roku 2010 vyšiel zatiaľ posledný román autorky – Rybie hry, z ktorého čítala úryvok. Horúci letný večer v átriu Bábkového divadla aspoň čiastočne osviežila prechádzka zasneženým Petřínom, kam sa vybrala hrdinka románu. A prečo ho Eva Hauserová nazvala Rybie hry? V 90. rokoch minulého storočia prišla do Česka hra, ktorej podstatou bolo podnikať v rybom priemysle. Každý chcel zarobiť a nik si neuvedomil, že podmorská ríša sa neobnovuje tak rýchlo, ako ju ľudia ničia. A to viedlo k prehrám. Ale len raz, na druhýkrát sa už nik nenechal nachytať. A vlastne, podľa spisovateľky, každý žijeme takú rybiu hru, vrátane protagonistky knihy, nespokojnej so svojou prácou v reklamnej agentúre. O svojej inklinácii k sci-fi prezradila, že to bolo akési východisko z núdze. Za totality sa zaň skrývala, keď si robila „legraci“ z komunizmu. Feminizmus dnes už nestojí v popredí jej pozornosti, pretože mnoho vecí sa zmenilo. V súčasnosti sa viac venuje ekologickým otázkam. No aj tak dala poslucháčom možnosť výberu druhej ukážky – feministický fejtón alebo vtipné sci-fi. Vyhral fejtón. A tak sa mohli dozvedieť, akí muži sú, podľa nej, v kríze.
Dupanie, tlieskanie, lúskanie prstami, hra na kartónových krabiciach – aj takto môže vyzerať hudba. Hneď vedľa plagátu s textom Podporujeme kreativitu to s úspechom predviedli študenti Legnickej hudobnej školy z Poľska, ktorí rozdelili autorský večer na dve časti. Sú členmi súboru bicích nástrojov, a tak, samozrejme, nechýbala ani klasická ukážka. Opäť pekný príklad spolupráce organizátorov dvoch festivalov – aj tento súbor prišiel do Košíc na 4. medzinárodný festival mládežníckych orchestrov a zborov Šengenský poludník.
Na to, na čo my máme dva výrazy – báseň a pieseň, majú Slovinci jedno slovo – pesem. V oboch podobách vychádzajú aj spod pera Milana Deklevu, básnika, prozaika, autora divadelných hier, esejistu, novinára, skladateľa a hudobníka, hosťa druhej časti večera. Hral v džezovej kapele Salamander. Aj jedna z ukážok z jeho tvorby bola o hudbe. Píše poetické meditácie a „Džez“ je jednou z nich. Ponúkol aj zamyslenie sa o konci či o kráse motýľov.
Milan Dekleva vydal viac ako 20 básnických zbierok. V roku 2006 získal Veľkú Prešerenovu cenu i cenu Kresnik, teda najvyššie ocenenia v slovinskom literárnom svete. K románovej tvorbe sa dostal vo vyššom veku. „Víťazstvo krýs“ má vyjsť aj v češtine. Ako sa vyjadril, chcel napísať román o 20. storočí, ktoré sa „rozprestiera“ medzi Hollywoodom a gulagmi. Po ukážke zo svojej poézie predstavil poslucháčom poviedku „Vtáčí záchranár“, písanú jazykom postihnutého dieťaťa. Verše začínal písať vo forme haiku. V poslednom čase sa vrátil k východnej kultúre, ovplyvňujú ho budhizmus a Zen budhizmus.
Zatiaľ čo v Košiciach sme počúvali túto dvojicu autorov, v Brne sa s čitateľmi stretli slovinský spisovateľ a dramatik Andrej Rozman Roza a mladá slovenská autorka Zuska Kepplová. Dnes, vo štvrtok, ich privítame v Košiciach. A Eva Hauserová a Milan Dekleva odcestujú do Ostravy, ďalšieho zo štvorice miest, kde sa koná Mesiac autorského čítania. Poslednou zastávkou slovinských hostí je poľské mesto Vroclav.