Galéria Alfa v Kasárňach/Kulturparku bude do augusta výstavným priestorom pre výtvarné diela dvoch maliarov. Na výstave sa stretnú dve generácie s tvorbou dvoch odlišných polôh pedagóga a jeho bývalého študenta. S AUTOBIOGRAFOM prichádza do Košíc profesor z bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení Ivan Csudai s kolekciou z posledných dvoch – troch rokov. Do svojich diel veľmi figurálnym retrospektívnym spôsobom mixuje motívy, ktoré stále obmieňa. V menších priestoroch bude od 5. júna prezentovať svoje výtvarné práce na výstave s názvom BA-ROK košický umelec Jakub Reken, absolvent Csudaiovho ateliéru, ktorý sa pohybuje na hranici medzi figuráciou a abstrakciou. Na začiatku sú figuratívne motívy, ktoré cez počítač a iné digitálne prostriedky filtruje, odoberá, robí sendviče alebo mixy.
Ivan Csudai
„Individuálna výstava prof. Ivana Csudaia predstavuje umelca, ktorý patrí k najvýraznejším postavám strednej generácie na slovenskej maliarskej scéne. Ukazuje zároveň aj posun, ktorý zaznamenal v priebehu uplynulých troch desaťročí. Od silného nástupu post-modernej maľby 80. rokov s mytologickými prvkami a živým maliarskym rukopisom od polovice 90. rokov (séria 9 ľahkých kúskov, 1995-96) preferuje striedmy, grafickejší a kombinatorský jazyk s vlastnou ikonografiou. Tá prináša na plátna celý rad motívov: obrysové hlavy a skákajúce postavy, medvedíky s lebkami, ruky myšiaka Mickeyho, klobúky so zajačími ušami, sviečky, parohy, chleby atď. Celé to prebíjajú všadeprítomné bodky, kruhy, rastre a dotvárajú charakteristický Csudaiov obrazový „sendvič“. Výstava je postavená na aktuálnej tvorbe autora z rokov 2012-14, kde autor zúročuje túto hru predmetov a symbolov súčasného sveta, ich zmnoženie, prekrývanie a prevrstvovanie. Názov výstavy iba podčiarkuje tento moment Csudaiovho vlastného „biografu“ – ide o opätovné premietania overených sekvencií na maliarske plátna, ako aj autobiografické „písanie“ ikonických scén posledných rokov,“ uviedol k výstave kurátor Vladimír Beskid.
Uznávaný maliar je zaraďovaný do skupiny postmoderny a vnímaný je ako jeden z najúspešnejších slovenských výtvarníkov strednej generácie. Charakteristickým znakom jeho tvorby sú série obrazov implicitne uzatvorené príbuznými témami, artikulované spoločným individuálnym štýlom a označené vlastným názvom. Každý obraz nesie jeho maliarsky rukopis, ktorý pomaly posúva a transformuje. Jeho figúry sú skôr naznačované ako namaľované. Jeho maľba sa postupne viditeľne zmenila. Patrí do generácie neoexpresionistických „nových divokých“ maliarov slovenskej postmoderny, ktorí na scénu nastúpili v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. Od svojich „divokejších“ začiatkov sa Csudai plynulo posunul k tvorbe, v ktorej nájdené prevzaté motívy a symboly, odkazujúce či už na popkutúru alebo nesúce nostalgické črty, spracúva a kombinuje v počítači a následne prenáša na plátno. Výsledkom je plošná maľba čistých tvarov a kompozícií, v ktorých sú konštelácie znakov rozvinuté vo viacerých plánoch. Jeho štýl je predovšetkým línia, tvar a farba, základné geometrické tvary, farebné plochy a v neposlednom rade vrstvenie.
Prof. Ivan Csudai (1959) – maliar, grafický dizajnér, hudobník, pedagóg; žije a tvorí v Bratislave. Je absolventom VŠVU Bratislava (1987). Bol na štipendijných pobytoch na Akadémii výtvarných umení vo Viedni a v BINZ 39 v Zűrichu. V jeho diskografii sa nachádza 8 vydaných CD titulov. Od roku 2005 je profesorom na Katedre maľby a iných médií VŠVU v Bratislave. Od roku 1986 mal vyše 60 samostatných a kolektívnych výstav; individuálne výstavy v Košiciach: 1996 – (Vz) duchaplné 90-te; 2000 – Pre koho alebo čo…; obe v Múzeu Vojtecha Lőfflera. Monografia: Peter Michalovič: Ivan Csudai: Vita brevis, ars longa, Slovart Bratislava 2010, viac na: ivancsudai.sk
Jakub Reken
„Košický maliar Jakub Reken (1986) je predstaviteľom nastupujúcej maliarskej generácie. Jeho spôsob maľby je na rozhraní figurácie a abstrakcie. Zväčša maľuje bez prípravných skíc a nákresov. Vychádza z jednoduchého princípu postupného pridávania a vrstvenia abstraktných prvkov, fragmentov, imaginárnych priestorov, ktoré v priebehu procesu transformuje do spletitej štruktúry farebných plôch a čiar. Pre neho je príznačná počiatočná fascinácia detailom, vybraným výsekom reality. K nej potom „montážnym“ free-stylovým spôsobom pridáva, rozroluje, rozbalí zložitejší príbeh vybiehajúcich farebných jazykov, stúh, rotujúcich tvarov a dynamických priestorov. Toto špecifikum svojho procesuálneho prístupu niekedy zaznamenáva aj fotograficky. Dokonca fotozáznam svojej práce Reken prezentoval paralelne aj s maliarskymi dielami, dokumentujúc tak časovú následnosť jednotlivých etáp vzniku plátna (výstava Časozbery, GJK Trnava). Táto prvá samostatná prezentácia domáceho autora Jakuba Rekena v Košiciach v spojení s výstavou jeho profesora prináša nielen silnú lekciu súčasnej slovenskej maľby, ale aj istý generačný dialóg vo vzťahu pedagóg a študent v osobitnom výtvarnom režime,“ predstavil ďalšieho autora kurátor.