O tom, akú úlohu má PR v živote novinára, ale aj bežného človeka rozprával odporca PR Pavol Hlubina, šéfredaktor magazínu Profit, a Ján Papaš, bývalý novinár. V súčasnosti pracuje pre PR agentúru.
O Palovi Hlubinovi sa hovorí, že je odporcom PR aj vďaka blogom, ktoré o PR napísal. Jeden z nich mal titulok „PR je zbytočné“. Na diskusii objasnil, čo si naozaj myslí. „To bola marketingová veta, aby tam bola čítanosť,“ objasňuje. Dokonca priznáva, že z trojuholníka PR – reklama – média je PR najkreatívnejšie. Ale nie na Slovensku. „Ľudia v zahraničí myslia v prvom rade na klienta. Tu na to, aby mu vyfakturovali čo najväčšiu sumu,“ vysvetľuje.
Na vine je klient
Obaja sa zhodujú na tom, že záleží na klientovi, či si nechá poradiť. „Klient si chce častokrát naplniť svoje ego. Čím je klient menší, tým sa PR stratégia lepšie rieši,“ tvrdí Palo Hlubina. Problémom sú podľa hostí aj veľké nadnárodné firmy, kde má každý svojho šéfa, u ktorého PR agentúra svoju predstavu nepresadí, alebo ktorý „zoseká“ rozpočet. Podľa Jána Papača nie je ojedinelé, keď firma má už v januári naplánovanú celú PR stratégiu, ale v prípade potreby nevie zareagovať na nečakané situácie a prispôsobiť sa im. Takisto je podľa neho zlé, že „samotný klient nevie, čo chce.“
PR zlyhá aj vtedy, keď je jeho náplňou násilné pretláčanie produktu alebo človeka do médií a pre agentúru ich práca končí tým, keď si „odfajknú“ dostatočný počet médií. „Efekt na ľudí je nulový, prípadne opačný,“ hovorí P. Hlubina. Takisto tvrdí, že nejde o to, aby bolo PR kreatívne. „Nemyslím si, že kreatívne PR je aj dobré PR. Efektívne PR je dobré PR.“
Ján Papáč priznal, že ako novinár na zamestnancov PR agentúr nielenže nadával, ale aj ich mal uložených ako „Nedvihat1“ až nedvíhať X. Takisto pripúšťa aj chyby na strane agentúr, ktorých je viac než dosť. Od tých profesionálnych, až po tie, kde je zamestnancom jeden človek a snaží sa urobiť všetko. „Tí, čo to nevedia robiť, musia z tohto trhu zmiznúť. A tí, čo to robia dobre, naberajú klientov.“
Fakt, že veľa novinárov prechádza do PR agentúr si vysvetľuje vyšším platom a nižšou zodpovednosťou. Hostia však priznali, že hlavnou výhodou, prečo zamestnať novinára v agentúre, sú jeho kontakty. A ten by podobne ako v novinárskej praxi nemal zabúdať na etiku, byť úprimný a nepretláčať niečo, o čom vie, že to nefunguje, len kvôli peniazom.
Text: Lucia Vitteková