Časy, keď novinám stačilo priniesť informáciu čo najrýchlejšie, sa skončili už dávno. Periodiká musia o čitateľa bojovať nielen kvalitným obsahom, ale aj pekným dizajnom. O tom, prečo je to tak rozprávali Martin Jenča z kreatívneho štúdia Milk a Patrik Garaj, redaktor časopisu Trend, ktorý sa venuje typografii a dizajnu.
Patrik Garaj hneď na úvod ukázal, ako sa Trend postupne menil z novinového formátu na farebný časopis. Dôvodom nebola len túžba ponúknuť čitateľovi farebné obrázky, ale aj fakt, že inzerenti chceli „…peknú, farebnú reklamu.“
Samozrejme, pri printoch treba dbať na to, aby reklama nenarúšala celkový dizajn. Martin Jenča dodal, prečo inzercia vyzerá v zahraničných periodikách krajšie. „Tie magazíny majú jasno, koho chcú inzerovať. U nás je to trošku smutnejšie,“ hovorí.
Titulná strana musí niečo povedať
O tom, či sa rozhodneme si časopis prelistovať rozhoduje neraz aj titulka. Obaja hostia sa zhodli, že nejde ani tak o to, či je minimalistická, farebná čierno-biela, ale o to, či niečo hovorí. „Najslabšie titulky sú bez názoru. Nie ako to vyzerá, ale čo to hovorí. To je akoby to najpodstatnejšie,“ tvrdí Martin Jenča.
Patrik Garaj opísal skúsenosť z Trendu, keď študentom grafického dizajnu dali upraviť titulky. Jedna časť bola voľná jazda, keď študent mohol zmeniť a upraviť čo chcel. Druhá mala určené podmienky, ktoré študenti museli dodržať, ako napríklad veľkosť loga, biele orámovanie, čiarový kód,… Výsledkom súťaže bolo, že Trend sa návrhmi študentov nechal inšpirovať a titulnú stranu upravil.
Noviny však musia byť pekné aj vnútri. Ich tvorcovia musia dbať na to, aby použili „čitateľný“ typ písma, vhodne oddelili text medzititulkami, fotografiami či grafmi. Martin Jenča dodáva: „Je strašne dôležité, ako sa pracuje so stĺpcom. To už nie je len o tom, ako to vyzerá, ale ako sa to číta.“
Na druhej strane, to čo funguje v printe, nemusí automaticky fungovať na internete. Ide však nielen o dizajn, ale aj o obsah. Patrik Garaj to pomenoval jasne. „Keď všetko vyklopím na web, prečo by si človek mal kupovať print? Tam (na webe) musím ponúknuť video, fotky, audio,…“
Martin Jenča sa takisto prikláňa k tomu, aby sa obe média navzájom podporovali a odkazovali na seba. Napríklad tak, že časopis ponúkne na internete len ukážku rozhovoru, ale zároveň, človek, ktorý si potom kúpi tlačené periodikum, musí dostať adekvátne kvalitný rozhovor, aby neostal sklamaný.
Na záver diskusie Martin Jenča upozornil, že „kvalitný dizajn nepomôže zlému obsahu a naopak.“
text: Lucia Vitteková