Hosťami prvej tohtoročnej diskusie OFF RECORD na tému good journalism = good business boli Alexej Fulmek, generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press a konateľ vydavateľstva TREND Holding, a zároveň šéfredaktor týždenníka Trend, Oliver Brunovský.
Vlastníci médií sa pokúsili odpovedať na otázku, či sú kvalitné médiá zároveň dobrým businessom. „Dobrá žurnalistika na Slovensku nie je dobrým businessom. Možno v USA,“ povedal na rovinu Oliver Brunovský. Keďže najziskovejšie médiá na Slovensku sú bulvárne denníky, podľa neho začína dobrý biznis tam, kde nie je dobrá žurnalistika. O. Brunovský sa tiež priznal, že keď si prvýkrát prečítal názov diskusie, tak si myslel, „že je to ironicky.“
Alexej Fulmek bol vo svojej odpovedi menej pesimistickejší: „Netvrdím, že z dobrej žurnalistiky nemôže byť dobrý biznis, ale je to oveľa drahšie.“
Hovoriť o tom, koľko môžu média zarobiť a nespomenúť inzerciu, je priam nemožné. Rozvojom technológií, a zároveň poklesom inzerentov v dôsledku svetovej ekonomickej krízy, média museli hľadať iné cesty, ako si na seba zarobiť. Inzercia v printových médiách klesala radikálnejšie ako na internete pribúdala. „Tento rok to však bude prvý krát, čo príjmy z reklamy online dosiahnu príjmy z printu,“ konštatoval A. Fulmek.
Na inzerciu sa však netreba pozerať len po ekonomickej stránke. „Reklama de facto umožnila médiám byť nezávislými,“ tvrdí šéfredaktor týždenníka Trend.
S online médiami sa viaže aj iná otázka. Spoplatniť, či nechať voľný obsah? Obe vydavateľstvá patria pod sieť Piano, teda čiastočne uzamkli svoj obsah. Zisky od platiacich čitateľov nedosahujú tie z reklamy alebo z printu, trend sa však vyvíja pozitívnym smerom. Je čoraz viac čitateľov, ktorí sú ochotní platiť za informácie na internete.
Zatiaľ čo Trend ponúka svojim čitateľom iný obsah na internete, platiaci čitatelia webových stránok Petit Press-u majú prístup ku komentárom a čerstvejším informáciám. Nie sú to len slovenské média, ktoré svoj internetový obsah uzamkli. Aj keď britský Guardian sa všemožne nastupujúcemu trendu bráni, populárnemu New York Times tento krok vyšiel. Prečo, to vysvetlil A. Fulmek: „Pre nich je trh celý svet.“
Aj keď kríza pomaly končí a svet sa ekonomicky opäť stabilizuje, transformácia médií z printu na internet pokračuje. Hoci média musia investovať do svojej kvalitnej internetovej podoby, momentálne však neexistuje takmer nik, kto si dokáže budúcnosť médií predstaviť inak. To však neznamená, že printové periodiká zaniknú. Podľa A. Fulmeka denníky „budú výstavný produkt. Drahý.“
foto: Peter Kováč