Slávny príbeh o Spartakovi bude o dva týždne (v piatok 18. marca 2016) prvou tohtoročnou premiérou baletného súboru. Výpravné predstavenie s hudbou svetoznámeho skladateľa arménskeho pôvodu Arama Chačaturjana bude aj návratom ruského režiséra a choreografa Kirilla Simonova, ktorý pred dvoma rokmi s baletom Štátneho divadla Košice naštudoval úspešnú Annu Kareninu, ktorá sa objavila aj v nomináciách na prestížne divadelné DOSKY 2014.
Autor hudby Aram Chačaturjan sa vďaka svojmu talentu stal jedným z najvýznamnejších a najpopulárnejších skladateľov 20. storočia. Spojením prvkov arménskeho folklóru s tradíciami ruskej symfonickej hudby 19. storočia a s podnetmi impresionistickej inštrumentácie, dospel k vlastnému hudobnému štýlu. Azda najznámejšou jeho skladbou je Šabľový tanec z baletu Gajané. Balet Spartakus patrí medzi jeho najznámejšie diela, hoci prešiel rôznymi javiskovými peripetiami vyvolajúcimi rozporuplné diskusie medzi tvorcami. Prvé dve verzie významných choreografov Leonida Jakobsona (1956, Petrohrad) a Igora Mojsejeva (1958, Moskva) neboli príliš akceptované. Uznanie sa baletu dostalo až v roku 1968, keď ho v moskovskom Veľkom divadle uviedol Jurij Grigorovič.
Kirill Simonov pripravuje v posledných týždňoch v Košiciach úplne novú inscenáciu so svojim vlastným pohľadom na toto dielo. K. Simonov patrí k predstaviteľom novej generácie tých, ktorí stoja pri kormidle súčasného umeleckého sveta. Jeho nepochybnou kvalitou je schopnosť súčasne prijať klasický sujet, umenie vidieť v ňom zmysel, ktorý je aktuálny pre súčasného, predovšetkým mladého diváka, inovácia scénického jazyka pri zachovaní autorského zámeru. Ako choreograf má svoj určitý štýl emocionálnej plastiky, ktorá posúva to emocionálne poslanie do hľadiska, ktoré je prítomné vo všetkých jeho predstaveniach.
Režisér K. Simonov prizval k spolupráci na novom titule aj Aleksandra Mustonena, ktorý rovnako ako v prípade predstavenia Anna Karenina pripravuje svetelný design. Scénu a kostýmy pre košického Spartaka pripravuje Pavol Juráš. Absolvent divadelnej réžie na VŠMU v Bratislave a opernej réžie na JAMU v Brne študoval súkromne aj scénografiu u známeho, dnes už zosnulého, slovenského scénografa Milana Čorbu. Okrem réžie sa intenzívne venuje aj výpravám k baletným predstaveniam. Pavol Juráš spolupracoval na viacerých inscenáciách aj s Vasilijom Medvedevom, ktorý s baletmi súbormi Štátneho divadla Košice a Slovenského národného divadla v Bratislave uviedol pred piatimi rokmi balet Onegin. Za scénografiu k tomuto baletu v Teatre Wielkom v poľskej Lodži získal P. Juráš Cenu Puškinovej nadácie (Pushkin Legace Award).
Vo výpravnom baletnom predstavení v hlavných postavách alternujú sólisti Sergej Iegorov a Igor Pashko (Spartakus), Eva Sklyarová a Ami Fujikawa (Frygia), Vasyl Sevastyanov a Maksym Sklyar (Crassus), Shoko Yamada, Ami Fujikawa a Daria Ivanenko (Aegina) a Peter Rolík a Evgenii Korsakov (Harmodius). Okrem nich uvidia diváci v ďalších postavách aj kompletný baletný súbor, ale aj študentov Tanečného konzervatória na Exnárovej ulici v Košiciach a tanečníkov Folklórneho súboru Čarnica.
Svjatoslav Dohovič