Operný súbor Štátneho divadla už niekoľko týždňov žije prípravami výnimočnej druhej premiéry sezóny. Vôbec prvý raz v košickom divadle zaznie v premiére v piatok 26. februára 2016 slávna baroková opera Georga Friedricha Händela Alcina v hudobnom naštudovaní hosťujúceho Mareka Štryncla a v réžii Lindy Keprtovej, ktorá pred ktorá pri svojom košickom debute získala za operu Dialógy karmelitánok divadelné DOSKY 2013 za najlepšiu réžiu.
Alcina je v poradí 34. Händlovou operou a písať ju začal vo februári 1735 ako čerstvý „päťdesiatnik“. „Podobne ako u niektorých predchádzajúcich opier sa aj tentoraz inšpiruje populárnou „rytierskou fantasy“ Zúrivý Roland (Orlando furioso) talianskeho renesančného básnika a dramatika Ludovica Ariosta. Príbeh rozpráva o krásnej, zmyselnej, no zákernej čarodejnici Alcine, ktorá vábi mužov na svoj „ostrov lásky“. Keď sa však svojich milencov nasýti, premieňa ich na zvieratá, kamene, stromy či morské vlny. Do jej osídiel padne aj bojovník Ruggiero, do ktorého sa Alcina prvýkrát úprimne zamiluje. Ruggierova snúbenica Bradamante sa však odhodlá k jeho vyslobodeniu, pripláva na ostrov, prezlečená za mladíka, do ktorého sa zahľadí Alcinina sestra Morgana… Láska Bradamante je napokon silnejšia než Alcinine čary i Morganine úklady. Čarodejkina moc sa zrúti, Ruggiero sa vráti k Bradamante a kliatby sú zbavené i všetky Alcinine obete,“ približuje dej opery dramaturg Peter Hochel. Ako dodáva, Alcina je spomedzi všetkých skladateľových ženských postáv azda najvýraznejšou. „Jej part skladateľ obdaroval šesticou skvostných, pozoruhodne kontrastných árií, v ktorých majstrovsky vystihol tak Alcinine rysy „ľudské“ i čarodejnícke“, ako aj jej rozpoltenosť medzi nešťastnou, milujúcou ženou a ohrdnutou trestajúcou mocou. Psychologicky pozoruhodne stvárnené (a „vyvíjajúce sa“) sú však i party Ruggiera, Bradamante či Morgany. Ich ostro profilované árie obsahujú takisto nezvyčajné množstvo silných melódií, ba dokonca medzi nimi nachádzame aj dva z vôbec najväčších Händelových „hitov“: Ruggierovo pastorále „Verdi prati“ a Morganin jasavý spev „Tornami a vagghegiar“,“ hovorí Hochel.
Alcinu písal Händel v čase, keď v Londýne, ako zakladateľ už tretej „Royal Academy of Music“, zápasí s konkurenciou nového talianskeho operného domu založeného kráľovým synom a podporovaného šľachtou, do ktorého mu vďaka finančným možnostiam odlákali najlepších spevákov. „Alcina je nielen najvýraznejším a umelecky najkvalitnejším dielom, vytvoreným počas Händlovho pôsobenia v Covent Garden v rokoch 1734 – 37, ale aj jedným z jeho najväčších operných úspechov vôbec. Od premiéry 16. apríla 1735 sa do konca sezóny hrala až 18-krát a v novej sezóne mala ďalších päť repríz. V roku 1738 bola ešte dvakrát uvedená operným súborom v Braunschweigu, no potom sa, žiaľ, z divadelných scén i kultúrneho povedomia vytratila až do svojej „novodobej“ premiéry v Lipsku 14. júna 1928,“ približuje Hochel zaujímavý osud, dnes už slávnej opery. Pre „štandardné“ zakotvenie diela v modernom repertoári urobila veľa najmä sopranistka Joan Sutherland, účinkujúca v hlavnej úlohe tak pri obnovenej anglickej premiére v marci 1957, ale debutujúca ňou vo februári 1960 i v benátskom Teatro La Fenice. „V tej istej produkcii sa Sutherland po prvýkrát predstavila aj v novembri 1960 v americkom Dallase, pri prvom vstupe Alciny na pôdu USA a nechýbala ani pri návrate diela na dosky Royal Opera House Covent Garden, po neuveriteľných 225 rokoch – 8. marca 1962,“ dodáva Hochel.
V premiérovom košickom naštudovaní sa v hlavných postavách predstaví zaujímavé medzinárodné obsadenie a pre viacerých spevákov bude Alcina aj debutom v košickej opere. V postave Alciny uvidia diváci domáce Michaelu Várady a Luciu Kašpárkovú, Morganu alternujú Mariana Hochelová a Aneta Hollá, v postave Oronteho sa predstavia Maksym Kutsenko a Davide Maggioni, Ruggiera stvárnia Andrea Nemcová a Anna Manske, úlohu Bradamante Myroslava Havryliuk a Markéta Cukrová, v postave Oberta Viktória Norko-Marková a Maria Taytakova a Melissa zaspievajú Marián Lukáč a Marek Gurbaľ. Linda Keprtová je, okrem réžie, aj autorkou scénickej výpravy a kostýmy navrhla Danica Hanáková.
Svjatoslav Dohovič