Režisérka Zuzana Gilhuus o svojom pohľade na Trubadúra
Režisérkou pripravovanej premiéry nového naštudovania slávnej opery Giuseppe Verdiho Trubadúr, ktorá bude v košickom divadle v piatok 16. októbra, je Zuzana Gilhuus. Do známeho prostredia sa vracia po viac ako desiatich rokoch a mnohí Košičania si ju určite pamätajú ešte po dievčenským menom Zuzana Lacková ako umeleckú šéfku opery.
„Trubadúra vidím predovšetkým ako drámu štyroch ľudských osudov a podstatou pre mňa sú vzťahy medzi týmito postavami, ako sa ich vzájomné osudy prepletajú a ovplyvňujú. Ako jeden druhého ťahá do zničenia, ako v boji o moc a v boji o lásku ich vlastné veľké vnútorné emócie posúvajú na tej pomyselnej šachovnici príbehu do situácií, ktoré sú len ďalším krokom bližšie k zničeniu sa navzájom a sebazničeniu. Trubadúr je teda predovšetkým veľkých dráma štyroch veľkých charakterov plná obrovských emócií vygradovaných do maxima, do extrémnych situácií, ale samozrejme plná nádhernej hudby,“ hovorí režisérka o Verdiho opere.
Pri jej interpretácii vytiahla príbeh z historickej doby do súčasnosti. „Pri štúdiu príbehu a práci na interpretácii som dospela k bodu, kedy bolo pre mňa nevyhnutné oprostiť sa od akýchkoľvek historizujúcich reálií, ktoré v podstate v tejto opere nehrajú žiadnu podstatnú rolu. Nie je rozhodujúce, že sa máme nachádzať niekde v stredoveku, niekde v konkrétnych reáliách Španielska a v boji medzi dvomi konkrétnymi znepriatelenými skupinami. Podstatné sú práve tie osobné drámy a vzťahy. Jednoznačne mi z toho vychádzalo, že ak pôjdem po tejto línii a sústredím sa najmä na charaktery, tak na ich interpretáciu pre dnešného diváka nie je určite chybou posunúť sa do súčasnosti. A to som aj urobila. A tak sa v podstate dej odohráva v súčasnosti, medzi súčasným reálnymi ľuďmi. Lebo v Trubadúrovi ide vlastne o boj medzi dvomi znepriatelenými skupinami, ktorý je stále aktuálny a dnes ešte viac. Poukazuje to na skutočnosť, že dejiny sa neustále opakujú, lebo ich tvoria ľudia, ktorí sú stále rovnakí a rovnako zmietaní vlastnými vášňami. Celé spoločenské pozadie opery je o tom, že je tu skupina ľudí na vládnej strane, ktorá má moc a potom je tu skupina rebelov, ktorí sa búria. A na tomto pozadí sa odohrávajú osobné drámy. A keďže je to boj o moc, tak aj na jednej aj na druhej strane je nejaký vodca. U jedného sa jeho osobné mocenské ambície sa prelínajú s tými citovými, s nenaplnenými túžbami a snami, ktoré vybuchujú do agresivity. Na druhej strane je ešte mladý a ohnivý povstalec, ktorý je ešte idealista a stále verí v ideálnu lásku. A keď sa dostanú do stretu a zistia, že sú sokovia nielen na poli mocenskom, ale aj na poli lásky, tak pre ohnisko konfliktu nepotrebujeme viac,“ vysvetľuje Zuzana Gilhuus.
Určite prekvapením pre divákov budú aj bojové scény, ktoré mali v realizačnom tíme svojho vlastného lektora a ktoré speváci na javisku rozohrávajú s nesmiernou reálnosťou. „Teším sa z tejto zostavy v obsadení, pretože sa s nimi dá pracovať aj inými prostriedkami ako sú v opere bežné. Naskúšali sme na javisku niečo, z čoho majú radosť nielen interpreti, ale zatiaľ aj naši pracovní diváci. Dúfajme, že nám to vyjde a že to na správnom mieste zasiahne aj publikum na predstaveniach,“ dodáva režisérka.
Svjatoslav Dohovič, tlačový tajomník ŠD Košice