Tlačové správy

Peter Radkoff: Narodeniny sú pre Tabačku najmä výzvou

Nová Tabačka pred tromi rokmi, presne 16. mája 2015, vo veľkom štýle otvorila svoje brány verejnosti. Zo zrekoštruovanej niekdajšej tabakovej továrne sa stalo nezávislé kultúrne centrum Tabačka Kulturfabrik – otvorená zóna pre umenie, kreativitu a spoluprácu. Tým sa ale všetko vlastne iba začalo. Jej riaditeľ Peter Radkoff v nej opäť vizionársky vidí základ novej kreatívnej štvrte Košíc.  

Všetko začalo v porevolučných 90-tych rokoch víziou alternatívneho centra umenia. „Kultúra bola iba štátna a my sme mali veľmi silnú potrebu vytvoriť priestor aj pre iný druh umenia, zachytiť nové trendy zo sveta. Tak vzniklo centrum súčasných umení IC Culture Train (ICCT) na Opátskom. Potom prišla veľká výzva v podobe EHMK a s tým súvisiaci náš projekt Kasární, kde sme vytvorili nezávislé kultúrne centrum už aj s priestorom pre ďalšie vznikajúce mladé organizácie,“ spomína zakladateľ Tabačky Kulturfabrik  Peter Radkoff a dodáva, že už vtedy tam s nimi vstúpilo do Kasární ďalších sedem vznikajúcich subjektov s ktorými synergicky spojili sily. O Kasárne však prišli a opäť začalo hľadanie priestorov. Vďaka ústretovosti vedenia krajskej regionálnej samosprávy v roku 2009 dostali do prenájmu chátrajúcu budovu bývalej tabakovej továrne. Tak sa zrodila najskôr Tabačka a po rozsiahlej rekonštrukcii industriálnych priestorov dnešná Tabačka Kulturfabrik (TBCK).

„Je to tým, čo som chcel už pred 20 rokmi, ale samozrejme, prispôsobené meniacim sa spoločenským výzvam a potrebám. Venujeme sa súčasnému umeniu, otvárame novým trendom a nabaľujeme aktivity. Dávame priestor množstvu komunitných  akcií, ale aj kreatívnemu priemyslu. Minimálne tieto dve aktivity sú dnes významnou pridanou hodnotou k nášmu pôvodnému projektu,“ dodáva.

Tým sa ale podľa P. Radkoffa nič neskončilo: „Je to obrovský projekt na ploche 2,5 tisíc m2 o ktorú sa treba starať. O fungovanie budov, prevádzkové náklady, o to ako zaplatiť energie, kúrenie, vodu, spotrebný materiál, nehovoriac o ľuďoch. Doslova, je to fabrika na kultúru.“ Kľúčový bol podľa neho práve tretí rok, keď sa TBCK podarilo dostať  z červených čísel. Problémom nielen Tabačky, ale nezávislej kultúry na Slovensku vôbec je, že nemá dostatočnú lokálnu podporu, na ktorej stoja nezávislé centrá v tradičných demokraciách. „Našťastie je tu štátny Fond na podporu umenia, pomáhajú nám aj granty z mesta a veríme, že tiež vlastník budovy – KSK nás dokáže do budúcna podporiť. Bez lokálnej podpory totiž nemôžeme byť rozvojoví, ani riešiť vízie do budúcna,“ zdôraznil P. Radkoff. Za dôležitú do budúcna označil práve spoluprácu s Košickým samosprávnym krajom na vybudovaní Krajského kreatívneho centra: „Našou víziou je, aby sa z celého areálu na Strojárenskej ulici  stala nová kreatívna štvrť Košíc. S poprepájanými dvormi, priestormi pre ateliéry, štúdiá, služby, kaviarne, obchodíky, remeselné dielne či dizajn shopy. „Víziu i plány na využitie kreatívneho priemyslu v meste, ktoré patrí do siete Creative City UNESCO of Media Arts máme. Sú obrovské, ale pokiaľ sa budeme trápiť s nákladmi na réžiu, nemôžeme byť rozvojoví. A to by bola škoda, pretože Tabačka s partnermi na to potenciál má,“ dodal.

 Peter Radkoff (*1967) riaditeľ  a umelecký riaditeľ Tabačky Kulturfabrik

Zakladateľ a vedúca osobnosť OZ Bona Fide, ktorý sa od roku 1995 usiluje v Košiciach o vytvorenie a trvalé udržanie nezávislého priestoru pre prezentáciu a tvorbu súčasného umenia. Kultúrny organizátor a expert, dizajnér, zakladateľ a riaditeľ ICCT a Tabačky Kulturfabrik.

 

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore