V Štátnom divadle Košice vystúpia domáci a hosťujúci umelci v koncertnom predvedení scén z opery Richarda Wagnera: Tristan a Izolda. Opera Štátneho divadla Košice pod taktovkou šéfdirigenta Petra Valentoviča predstaví v premiére v piatok 24. júna 2022 v Historickej budove ŠDKE jednu z najhranejších opier Richarda Wagnera. Zaznejú scény z opery v podaní hosťujúcej českej sopranistky Elišky Weissovej, domáceho tenoristu Titusza Tóbisza, domácej mezzosopranistky Myroslavy Havryliuk a domáceho basistu Michala Onufera.
„Wagnerova hudobná dráma Tristan a Izolda patrí od svojho prvého uvedenia v roku 1865 na scény najslávnejších operných domov. Opera v Košiciach napriek tomu, že disponuje relatívne malou orchestrálnou jamou sa rozhodla predstaviť Wagnerovu hudbu už na galakoncerte Úcta hrdinom pred divadlom na jeseň 2020, kde zaznela Izoldina Smrť z lásky. Nadšenie orchestra, ale i divákov nás inšpirovalo ďalej sa venovať tejto jedinečnej opere. Covid priniesol flexibilitu v dramaturgii a tak sme naplánovali scény z Tristana tak, že orchester bude na javisku, čo nám umožní hrať vo väčšom obsadení a dosiahnuť inú akustickú konšteláciu, vhodnú pre Wagnerovu hudbu. Osobne ma teší, že sa do štúdia mimoriadne náročnej úlohy Tristana pustil náš domáci tenorista Titusz Tóbisz či Michal Onufer v role Kráľa Markeho. Izoldu zaspieva česká dramatická sopranistka Eliška Weissová a Brangänu naštudovala domáca mezzosopranistka Myroslava Havryliuk. Divákom prednesieme scény z 1. a 3. dejstva opery, pričom zaznie veľká časť 2. dejstva vrátane veľkého ľúbostného duetu Tristana a Izoldy“, hovorí riaditeľ Opery ŠDKE Roland Khern Tóth.
Scény z Tristana a Izoldy boli plánované ako koncert, respektíve streaming už počas prvej pandemickej zimy a skúšky s orchestrom intenzívne prebiehali už na jeseň 2020, keď boli divadlá zatvorené. Potom prišiel nedobrovoľný viacnásobný odklad termínu predstavenia kvôli lockdownom, respektíve chorobe interpretov. Teraz sa Tristan vracia s domácim obsadením okrem predstaviteľky Izoldy a s orchestrom ŠDKE, ktorý už po tretíkrát intenzívne naštudováva túto narkotickú Wagnerovu hudbu. Aké je pre dirigenta naštudovávať toto dielo po tretíkrát v priebehu takmer dvoch rokov a je to možno aj výhoda vzhľadom na komplexnosť orchestrálneho partu? „Výhoda je to, že máme časový odstup od intenzívnych skúškových procesov a orchester dokázal túto hudbu viac stráviť a zvyknúť si na ňu. Keď sme s odstupom času druhýkrát začali skúšať ouvertúru, veľa vecí ostalo ako boli nacvičené predtým. Partitúra Tristana je napísaná neuveriteľne transparentne a dá sa v nej nájsť množstvo neuveriteľných farieb. Je písaná komornejšie ako iné Wagnerove opery. Napríklad plechové dychové nástroje hrajú menej ako obvykle, väčšinou buď v extatických vrcholoch alebo aj farebne dopĺňajú jemné odtiene hudby Brangäny. Je to pre orchester výzva ale zároveň aj potešenie mať možnosť sa takto intenzívne zoznámiť s jedným z vrcholných diel Wagnerovej tvorby“, odpovedá šéfdirigent Opery ŠDKE Peter Valentovič.
Vstupenky na poslednú premiéru divadelnej sezóny 2021/2022 sú dostupné v dennej pokladni ŠDKE alebo online na: https://www.navstevnik.sk/vyber-vstupeniek?eventId=1035831.
Svjatoslav Dohovič, web editor a PR