Podľa dirigenta Igora Dohoviča Strauss písal operetu pre 21. storočie
Typický jazyk Straussa, dynamika, množstvo humorných situácii, nádherné ansámble a samozrejme viedenský valčík. Taká je podľa dirigenta Igora Dohoviča opereta Noc v Benátkach, ktorá sa už v piatok 24. februára po vyše šesťdesiatich rokoch vráti na javisko Štátneho divadla Košice v novom naštudovaní a v réžii Dagmar Hlubkovej.
„Straussova opereta Noc v Benátkach má zvláštne postavenie. Je písaná typickým jazykom Straussa – skladateľa, čo znamená, že hudobne nie úplne podčiarkuje talianske Benátky. Určite je však výnimočná a prispôsobená publiku najprv na premiéru v Berlíne a neskôr ešte upravená pre Viedeň. Vytvorenie týchto verzií operety bolo dôsledkom snaženia sa autora o oslovenie konkrétneho publika,“ hovorí o Straussovej operete Dohovič, ktorý operetu hudobne naštudoval. Z hudobnej stránky je podľa neho pozoruhodné využitie napr. talianskej tarantelly, ktorá je však viac typická pre južné Taliansko. „Príbeh libreta má milú a zaujímavú zápletku. Veľmi pozoruhodne sú vykreslené postavy a ich charakter so svojimi vstupnými piesňami. Opereta má dynamiku, množstvo humorných situácii, peknú a aj typickú operetnú hudbu, množstvo nádherných ansámblov, a keď Strauss tak aj samozrejme viedenský valčík. Myslím, že má nová premiéra potenciál osloviť nášho diváka a byť úspešná. Určite diváci strávia v divadle krásny čas a oddýchnu si od všednej reality,“ dodáva dirigent.
Ako prednedávnom pre špecializovaný portál operaslovakia.sk uviedol riaditeľ Opery ŠD Košice Karol Kevický, uvedenie akejkoľvek operety od trojice Kálmán, Lehár či Strauss je viacmenej stávka na istotu. Pre ten istý portál v rozhovore uviedol Igor Dohovič, že z hudobného hľadiska je v Noci v Benátkach veľa zaujímavých motívov, zapamätateľných melódií a opereta ako taká má výrazný spád. Ako keby ju Strauss písal pre diváka 21. storočia. Strauss napísal niekoľko jej verzií – prvá vznikla pre premiéru v Berlíne, ďalšia pre premiéru vo Viedni. V mnohom sa menilo libreto, ale dochádzalo aj k zmenám v hudobnej zložke. Veľa záviselo od publika, čo v podstate funguje dodnes. Milánske publikum si vyžaduje niečo iné, ako napríklad berlínske či viedenské. My sme pre Košice vybrali kratšiu verziu, aby sa opereta zdynamizovala. Aby ostal v divákoch ten správny zážitok, no zároveň aby sme to časovo nenaťahovali. Ostali nám základné valčíky, polky, známe melódie,“ hovorí Dohovič.
Košické divadelné publikum operetu miluje. O to, aby si po Kálmánových operetách Čardášová princezná (hrá sa od apríla 2008) a Grófka Marica (premiéra v októbri 2014), získala priazeň aj Straussova Noc v Benátkach sa bude snažiť aj zaujímavé obsadenie. Z domácich sólistov sa diváci môžu tešiť na Tatianu Paľovčíkovú, Mareka Gurbaľa, Mariána Lukáča, Titusza Tóbisza, Antona Baculíka, Luciu Bujňákovú, Evu Novákovú a v menších postavách aj na Martina Kovácsa, Tomáša Beličáka a Petra Rašiho. Medzi hosťujúcimi sólistami nechýbajú v Košiciach populárni Filip Tůma a Zsolt Vadász, ale aj Oľga Bezačinská, operetný debut v Štátnom divadle Košice čaká aj na Pétera Nádasdiho, medzi hosťami sú aj Aneta Hollá a Lilla Dégner. Spevákom budú ako to v operetách býva zvykom sekundovať aj činoherci Beáta Drotárová, Ivan Krúpa a Attila Bocsárszky. Scéna benátskeho karnevalového veselia prinesie zaujímavé spestrenie v podobe nečakaného a neobvyklého prekvapenia, ktoré pripravujú sólisti Jaroslav Dvorský a Maksym Kutsenko, ktorí v tejto operete vystúpia v postave Speváka.
Košice, 21.2.2017