Nová hudba na netradičnom mieste doplnená umeleckou projekciou. Štátna filharmónia Košice pripravila podujatie, ktoré spája rôzne druhy umenia, odpremiéruje tri hudobné diela a rozozvučí bývalú plaváreň. Koncert s názvom FILHARMÓNIA x ART & TECH DAYS sa uskutoční v stredu 24. novembra 2021 o 19:00 hod. v košickej Kunsthalle. Projekt je súčasťou festivalu súčasného umenia ARS NOVA a festivalu Art & Tech Days, pripravený v spolupráci s Creative Industry Košice.
Zmysel pre ARS NOVA
V poradí 18. ročník festivalu súčasného umenia ARS NOVA prináša popri ponúkanom klasickom repertoári signály súčasnosti. ARS NOVA je priestorom pre inovatívne a experimentálne prístupy, pre novú a objavnú „zvukomaľbu“ dneška, ale aj jej hlbšie pochopenie a reflexiu v medzinárodnom meradle. Prezentáciou kvalitnej súčasnej hudby v spojení s mnohými edukatívnymi aktivitami chce festival vytvoriť potrebný priestor pre budovanie a rozvoj publika a citlivejšie vnímanie dneška. Festival ARS NOVA je ochutnávkou nových, netradičných zvukov aj nahliadnutím do kuchyne súčasných skladateľov. Rozvíja tak súčasné hudobné myslenie a komunikáciu v medzinárodnom priestore.
Spojenie hudby a vizuálneho umenia
Koncert je však nielen súčasťou festivalu ARS NOVA, ale aj festivalu Art & Tech Days, ktorý organizuje nezisková organizácia Creative Industry Košice. Zámer objasňuje jej riaditeľ Michal Hladký: „Spojenie klasickej hudby s vizuálnym predstavením ukáže, ako môžu digitálne technológie rozšíriť umelecký zážitok. V spolupráci so ŠfK a umelcom Borisom Vitázkom sme v rámci Art & Tech Days pripravili audiovizuálne performance, ktoré spája tvorbu za hranicou umeleckých disciplín. CIKE spoločne s partnermi prináša do Košíc dielo vytvorené špecificky pre piaty ročník festivalu Art & Tech Days s témou Human Responsibility.
O čom bude projekcia Borisa Vitázka a ako vlastne takéto dielo vzniká, prezrádza samotný umelec: „V mojej práci s filharmóniou mám dva hlavné smery, ktorých sa pri tvorbe stále držím: téma festivalu – ľudská zodpovednosť a playlist koncertu. Keď tvorím, vždy hľadám v skladbách, ako zobraziť zodpovednosť a moc, čo ľudia držia v rukách. Preto sa vizuály budú orientovať na ruky, ich interakcie s prostredím a rôzne nástroje, ktoré ľudia vynašli a používajú.“
Boris Vitázek
Špecialista na novú hudbu
Hudobnú dramaturgiu pripravil slovenský skladateľ a dirigent Marián Lejava. Zvolil šesť skladieb, z toho tri budú premiéry – dve svetové a jedna slovenská. Viac približuje v krátkom rozhovore.
V Košiciach odpremiérujete dielo Birds and Fishes. Ako vznikalo?
Dielo Birds and Fishes (Tableau I) je inšpirované drevorytom Sky and Water M. C. Eschera a v zásade voľne prenáša princíp vizuálu do hudobnej reči. Ide o symfonický obraz, resp. „báseň“, teda skladbu, ktorá zobrazuje predlohu, v tomto prípade predlohu vizuálnu. Po úvodnom doznievaní akordu zo skladby The Unanswered Question Charlesa Ivesa, ktorá môjmu dielu predchádza (priamo komponovaná súvislosť podľa dramaturgie koncertu), sa prebudí vodný dravec a vyplaší húf rýb, ktoré sa rozpŕchnu do všetkých strán. Menia sa na vtákov, ktorí sa naopak zlietavajú a hlasno „diskutujú“. V istom momente vtáci a ryby splývajú podobne ako v Escherovom drevoryte a stávajú sa odrazom jeden druhého. Dravec sa opäť objaví a obe skupiny sa dajú do pohybu. Postupne však miznú zo zorného poľa a rozplývajú sa do akordov „chorálu“ oboch ich prirodzených prostredí, ktoré sú tiež v symetrii: vzduch (nebo) a voda (more). Skladba končí harmonickou kadenciou, ktorá pripraví možný návrat úvodného akordu, čím by skladba mohla znieť v nekonečnej slučke.
Aj dielo Banshee bude uvedené prvýkrát, aký je jeho príbeh?
Banshee skladateľa Pascala Manoliosa vznikla v poslednom období jeho života. Je to krátka symfonická báseň zobrazujúca ľakajúcu vílu známu z írskeho folklóru. Citát z J. L. Borgesa autor vpisuje do samotnej partitúry: „Zdá sa, že ju nikto nevidel, je to ani nie tak zjavenie ako skôr nárek, ktorý desí… Pod oknami domu ohlasuje smrť niektorého člena rodiny… Patrí k vílam a jej nárek volajú keening.“
Dielo Metacosmos odznie prvýkrát v slovenskom prostredí. Bol to váš zámer odpremiérovať naraz niekoľko diel?
Premiéry patria neodlučne k môjmu umeleckému profilu a mám ich na svojom konte už vyše 120. Je pre mňa prirodzené uvádzať nové diela do života a spôsobuje mi to nesmiernu radosť. Treba si uvedomiť, že každé dielo, aj také, ktoré dnes omieľame do bezvedomia pre jeho popularitu a ktoré tým bráni vlastným „bratom“ a „sestrám“ v uvádzaní, bolo niekedy hrané po prvýkrát a keď si dáme ružové okuliare dole, zistíme, že mnoho dnes už klasických diel a ich geniálnych autorov vypískali a na tie diela zabudli často aj na dlhé desaťročia. Základom je hudbu hrať. Akúkoľvek. Až čas preoseje a oddelí kvalitu a majstrovstvo od módy a lajdáctva. A na záver iba dodám jednoduchú logickú rovnicu: ak by sme nehrali premiéry, nehrali by sme dnes vôbec nič. Žiadneho Mozarta, Beethovena, Čajkovského, či Pucciniho…
Marián Lejava
Režim koncertu
Po avizovaných zmenách v covid automate sa podujatie uskutoční v obmedzenej kapacite v režime OP – pre kompletne očkovaných návštevníkov a zároveň pre návštevníkov, ktorí prekonali ochorenie covid-19 v lehote 180 dní. Festival ARS NOVA bude pokračovať aj v decembri tromi komornými koncertmi.
Kontakt pre médiá:
Lucia Radzová, PR manažérka ŠfK
+ 421 918 802 101, lucia.radzova@sfk.sk