Národné aj medzinárodné štúdie naznačujú, že dopady plošného a dlhodobého zatvárania škôl a prechod na dištančnú formu výučby so sebou prináša mnoho negatívnych dôsledkov, ktoré je nevyhnutné zvážiť vo vzťahu k očakávaným benefitom takejto formy epidemiologického opatrenia.
Plošným a dlhodobým zatvorením škôl:
– je ohrozená možnosť na plnohodnotné vzdelávania detí a dospievajúcich, obzvlášť tých so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia
– sa stráca príležitosť pre včasné identifikovanie problémov v učení, emocionálnych a behaviorálnych problémov či možnosť ich efektívneho riešenia a zvyšuje sa riziko ich prehĺbenia
– sa stráca príležitosť pre včasné identifikovanie vážneho ohrozenia detí a dospievajúcich sociálno-patologickými javmi v rodine a komunite, znižuje sa prístup k základným službám a starostlivosti a zvyšuje sa riziko prehĺbenia existujúcich problémov
– je vážne ohrozené duševné zdravie detí a dospievajúcich, čo viedlo k nárastu dopytu po krízových intervenciách
– je ohrozený kognitívny, sociálny a emocionálny vývin detí a dospievajúcich
Navrhujeme zvážiť ukončenie plošného a dlhodobého dištančného vzdelávania pre 2. stupeň základných škôl a stredné školy a zvolenie iných epidemiologických opatrení, ktoré by eliminovali vyššie uvedené nežiadúce dopady na mladú generáciu.
Prof. Andrea Madarasová Gecková, PhD koordinátorka štúdie HBSC www.hbscslovakia.com
Doc. Zuzana Dankulincová, PhD koordinátorka štúdie Care4Youth, https://care4youth.com/
Mgr. Daniela Fiľakovská, PhD, koordinátorka štúdie RomaReach https://www.facebook.com/Roma-REACH-107308681029271/
PhDr. Marek Madro, PhD, IPčko.sk – Internetová poradňa pre mladých ľudí
MUDr. Michaela Kostičová, PhD., MPH, Ústav sociálneho lekárstva a lekárskej etiky, LF UK v Bratislave
Mgr. et Mgr. Silvia Capíková, PhD. , Ústav sociálneho lekárstva a lekárskej etiky, LF UK v Bratislave
PhDr. Ivana Skoumalová, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Mgr. Shoshana Chovan, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Mgr. Daniela Husárová, PhD, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Mgr. Jaroslava Kopčáková, PhD, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Mgr. Miriama Lacková Rebičová, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Mgr. Jaroslava Macková, , Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Ing. Lucia Bosáková, PhD, Ústav psychológie zdravia a metodológie výskumu, LF UPJŠ v Košiciach
Zdroje:
http://www.changenet.sk/section=kampane&x=1171000&fbclid=IwAR3o5iV3CZe0QNFi7JGtv01hhvo8QqNFhIS06jnz112H3sykQUUHkclQ92w
https://www.minedu.sk/data/att/17338.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/925854/S0769_Summary_of_effectiveness_and_harms_of_NPIs.pdf
https://www.gov.uk/government/publications/npis-table-17-september-2020
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/935192/spi-b-dfe-benefits-remaining-education-s0861-041120.pdf fbclid=IwAR2h3GcXgi6StTExTqUncU_toOiwWSmApA4BbwSVKq0El4p5h2HmedCs240