Barokový operný megahit Alcina sa lúči
V posledný septembrový deň (v sobotu 30. septembra 2017 o 19:00 hod.) sa s javiskom Historickej budovy Štátneho divadla Košice rozlúči výnimočný operný titul, baroková opera Alcina Georga Friedricha Händla. Nenechajte si ujsť derniéru oceňovaného prvého naštudovania tejto opery v Košiciach v réžii Lindy Keprtovej s výnimočnými sólistickými výkonmi a skvelým hudobným naštudovaním Mareka Štryncla, ktoré bude zároveň generálkou na uvedenie košickej Alciny na 13. ročníku prestížneho hudobného festivalu Opera 2017 v Prahe.
Alcina je v poradí 34. Händlovou operou. „Podobne ako u niektorých predchádzajúcich opier sa aj tentoraz inšpiruje populárnou „rytierskou fantasy“ Zúrivý Roland (Orlando furioso) talianskeho renesančného básnika a dramatika Ludovica Ariosta. Príbeh rozpráva o krásnej, zmyselnej, no zákernej čarodejnici Alcine, ktorá vábi mužov na svoj „ostrov lásky“. Keď sa však svojich milencov nasýti, premieňa ich na zvieratá, kamene, stromy či morské vlny. Do jej osídiel padne aj bojovník Ruggiero, do ktorého sa Alcina prvýkrát úprimne zamiluje. Ruggierova snúbenica Bradamante sa však odhodlá k jeho vyslobodeniu, pripláva na ostrov, prezlečená za mladíka, do ktorého sa zahľadí Alcinina sestra Morgana… Láska Bradamante je napokon silnejšia než Alcinine čary i Morganine úklady. Čarodejkina moc sa zrúti, Ruggiero sa vráti k Bradamante a kliatby sú zbavené i všetky Alcinine obete,“ približuje dej opery dramaturg Peter Hochel. Ako dodáva, Alcina je spomedzi všetkých skladateľových ženských postáv azda najvýraznejšou. „Jej part skladateľ obdaroval šesticou skvostných, pozoruhodne kontrastných árií, v ktorých majstrovsky vystihol tak Alcinine rysy „ľudské“ i „čarodejnícke“, ako aj jej rozpoltenosť medzi nešťastnou, milujúcou ženou a ohrdnutou, trestajúcou mocou. Psychologicky pozoruhodne stvárnené (a „vyvíjajúce sa“) sú však i party Ruggiera, Bradamante či Morgany. Ich ostro profilované árie obsahujú takisto nezvyčajné množstvo silných melódií, ba dokonca medzi nimi nachádzame aj dva z vôbec najväčších Händelových „hitov“: Ruggierovo pastorále „Verdi prati“ a Morganin jasavý spev „Tornami a vagghegiar“,“ hovorí Hochel.
Košické naštudovanie Alciny zaujalo aj odbornú kritiku. „Alcina je inscenácia, akú Košičania od DOSKAMI ovenčených Dialógov karmelitánok Lindy Keprtovej nemali. V košickej Alcine sa stretli originálny režijno-výtvarný koncept s výbornou hudobnou zložkou. Je až neuveriteľné, aký štýlový výsledok docielil Marek Štryncl s telesom, ktoré má s barokovou hudbou nulové skúsenosti. Komorný ansámbel budil na oboch premiérach obdiv disciplinovanou súhrou, vzorovou intonačnou čistotou i lahodnou priezračnosťou zvuku,“ napísala v recenzii premiéry pre časopis .týždeň muzikologička Michaela Mojžišová.
O jej slovách vás určite presvedčí aj vynikajúce obsadenie rozlúčkového predstavenia. V hlavných postavách sa predstavia Michaela Várady (Alcina), Mariana Hochelová (Morgana), Anna Manske (Ruggiero), Maksym Kutsenko (Oronte), Markéta Cukrová (Bradamante), Maria Taytakova (Oberto) a Marek Gurbaľ (Melisso).
Svjatoslav Dohovič