Tlačové správy

Jednohlasné prijatie stanoviska Európskej komisie pre demokraciu prostredníctvom práva je odpoveďou na otázky prezidenta SR

Na 110. plenárnom zasadnutí Európskej komisie pre demokraciu prostredníctvom práva (Benátskej komisie) bolo 10. marca 2017 po diskusii k bodu 16 programu jednohlasne prijaté stanovisko CDL(2017)004 k otázkam týkajúcim sa menovania sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky (ÚS SR), ktoré ústavný súd zverejňuje v úplnom znení, aby sa predišlo dezinformáciám a dezinterpretáciám vo vzťahu k informovaniu verejnosti: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2017)001-e
(preklad stanoviska Benátskej komisie v slovenskom jazyku).

Benátska komisia sa už danou problematikou v minulosti zaoberala, pričom prvé stanovisko CLD-AD(2014)015 k procesu vymenovania sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky bolo prijaté na 99. plenárnom zasadnutí Benátskej komisie v roku 2014 (stanovisko  z r. 2014).

110. plenárneho zasadnutia Benátskej komisie sa zúčastnila predsedníčka ÚS SR Ivetta Macejková, predseda Ústavnoprávneho výboru Národnej rady SR Róbert Madej, sudkyňa ÚS SR Jana Baricová a poradca prezidenta SR Ján Mazák, ktorý sa podieľal na spracovaní troch otázok predložených prezidentom SR Benátskej komisii a na plenárnom zasadnutí Benátskej komisie vystúpil s pripomienkami k návrhu stanoviska CDL(2017)004 k otázkam týkajúcim sa menovania sudcov ústavného súdu.

V súvislosti so stanoviskom Benátskej komisie je potrebné zdôrazniť, že problematike nevymenovania sudcov sa ÚS SR vo svojej rozhodovacej činnosti venoval v dvoch konaniach, a to konaní vedenom pod sp. zn. III. ÚS 571/2014 a sp. zn. PL. ÚS 45/2015.

„Považujem za vhodné zopakovať, že obe rozhodnutia ústavného súdu sú v zmysle Ústavy Slovenskej republiky a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov právoplatné, účinné, vykonateľné a záväzné pre všetkých účastníkov konania pred ústavným súdom vrátane prezidenta Slovenskej republiky. Pokiaľ ide o požiadavku zabezpečiť riadne fungovanie ústavného súdu vymenovaním nových sudcov v kontexte zmien v personálnom obsadení ústavných orgánov, ktoré sa na tomto procese podieľajú, možno poukázať aj na stanovisko Benátskej komisie CLD-AD(2014)015 k procesu vymenovania sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky z roku 2014 a rovnako aj na aktuálne stanovisko CDL(2017)004 k otázkam týkajúcim sa menovania sudcov ústavného súdu z 10. marca 2017.

Osobitne chcem zdôrazniť, že v ústavnej demokracii, ktorou je Slovenská republika, sa vyžaduje fungujúci systém  bŕzd a protiváh, pričom v štáte, v ktorom je zriadený ústavný súd, je jedným z najdôležitejších prvkov na zaistenie bŕzd a protiváh práve riadne fungujúci ústavný súd. Ochromenie efektivity alebo  riadneho fungovania ústavného súdu v dôsledku opakovaného postupu prezidenta významne zasahujúceho do riadneho chodu ústavného súdu podkopáva 3 základné princípy, na ktorých stojí Slovenská republika:

  1. demokracia, pretože chýba plne obsadený ústavný súd ako nevyhnutná časť bŕzd a protiváh;
  2. ľudské práva, pretože sa spomaľuje prístup jednotlivca k ústavnému súdu;
  3. právny štát, pretože ústavný súd sa stáva neefektívny, resp. nefunkčný,“ objasňuje predsedníčka ústavného súdu Ivetta Macejková.

Benátska komisia je nezávislým poradným orgánom Rady Európy pre ústavnoprávne záležitosti. Stanoviská Benátskej komisie nie sú záväzné, ale majú vysokú odbornú úroveň a sú chápané ako nestranný názor nezávislých expertov na ústavné a medzinárodné právo.

Neoficiálny dokument pre potreby médií, ktorý nezaväzuje Ústavný súd Slovenskej republiky.

Viac informácií Vám môže poskytnúť hovorkyňa Ústavného súdu SR PhDr. Martina Ferencová, PhD.

telefón: 055/7207 295, mobil: +421 918 827 344, e-mail: Martina.ferencova@concourt.sk

 

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore